Powered By Blogger

Wednesday, June 23, 2010

در دنیای مد ایران چه می‌گذرد؟

شاید نخستین باری را که خبر راه رفتن مانکن‌ها روی سکوی سالن مد در جمهوری اسلامی نه دهان به دهان میان مردم، بلکه رسما در مطبوعات این کشور منتشر شد، بایستی مدیون جشنواره "زنان سرزمین من" دانست.
فارغ از تمامی انتقادهایی که صاحب‌نظران به این جشنواره وارد می‌دانستند، این برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی ایران بود که پای تصاویری از مانکن‌های زن ایرانی به روزنامه‌های داخل کشور رسید و پس از آن نیز به طور گسترده‌ای در وبسایت‌های خبری داخلی منتشر شد.
در تمامی تصاویر منتشره، دختران جوانی دیده می‌شدند که برخی از آنها لزوما به عنوان مانکن استانداردهای متداولی را که برای این حرفه لازم و شناخته شده، نداشتند و همین امر نیز موجب شده بود تا در آن زمان برخی این پرسش را مطرح کنند که انتخاب این مانکن‌ها بر چه معیاری استوار بوده است.
آنهایی که با دنیای مد به ویژه آنچه که در این صنعت در کشورهای دیگر رخ می‌دهد، آشنایی داشتند، جدا از نوع لباس‌های ارائه شده در این جشنواره‌، از مدل‌هایی انتقاد می‌کردند که نه چهره‌‌شان با آنچه که برای این شغل تعریف شده، تناسب چندانی داشت ‌و نه قد و نه سایزشان؛ در حقیقت سه عاملی که شرایط اصلی ورود به دنیای مد به شمار می‌آیند.

No comments:

Post a Comment